teunthomasazie.reismee.nl

De laatste dagen Bangkok

Het avontuur in Bangkok zit er nu op, maar we hebben de afgelopen dagen natuurlijk niet stilgezeten.

Onze eerste volledige dag in Bangkok ging iets later van start dan gepland. We gingen al vroeg slapen, omdat we moe waren van de reis, dus gingen we er vanuit dat we wel optijd wakker zouden worden... niet dus. Rond een uur of half 1 gingen de ogen pas open. Het gratis ontbijt in het hostel hadden we dus al gemist, daarom gingen we de straat op om daar wat te eten. Tijdens het eten gingen we maar eens kijken wat we als eerste zouden doen en de keuze viel op Wat Pho.

Wat Pho is een groot complex vol met tempels, maar vooral boeddhabeelden. Meer dan duizend beelden stonden overal over het complex verspreid, waaronder de grootste van Thailand: de liggende buddha. Een liggend buddha beeld van 46 meter lang en 15 meter hoog, volledig bedekt met bladgoud. Heel indrukwekkend om al die beelden bij elkaar te zien. Het was er ook nier bijzonder druk dus je kon er prettig rondlopen.

De volgende dag was het beter gelukt om optijd wakker te worden. Rond half 10 gingen we naar beneden voor het ontbijt. De man van de receptie was ook de kok en nadat we vroegen waar het ontbijt was dook hij zelf de keuken in om voor ons 2 boterhammen met ei te maken.

Met de buikjes gevuld konden we door naar de volgende bezienswaardigheid: Wat Phra Kaew en The Grand Palace. Dit is de belangrijkste toeristische attractie van Bangkok en dat was te merken ook. Busladingen vol met vooral Japanners en Chinezen kwamen overal vandaan. Toch stroomde het wel enigzins door, al was het soms wel file lopen. De heilige tempel Wat Phra Kaew staat op een groot tempelcomplex vol met torentjes en beelden en rijkelijk versierde gebouwen. Gelukkig zijn de tempels enorm en steken ze boven de mensenmassa uit.

Met hetzelfde kaartje kon je ook naar The Grand Palace. Dit is het oude paleis van de koning, maar wordt nu alleen bij plechtige evenementen gebruikt. Ook echt een prachtig groot gebouw. Na ook even de typische toeristische foto met een bewaker gemaakt te hebben konden we weer verder.

Tot nu toe waren we overal met de tuk tuk heengegaan, maar na wat zoeken hadden we ook nog iets anders gevonden. Door Bangkok stroomt een grote rivier, de Chao Phraya, en daar vaart een soort hop on hop off boot overheen. De boot stopt bij negen haltes dus de rest van dag hebben we volgemaakt met het bekijken van alle dingen die daar te zien zijn.

Na twee dagen tempels bezocht te hebben was het wel eens tijd voor iets actiefs. Van iedereen die naar bangkok is geweest hoor je iets over de fietstochten van Co van Kessel. Een bedrijf opgezet door de Nederlandse Co van Kessel die fiets- en boottochten organiseert door Bangkok. Wij kozen voor de 5 uur durende fiets en boot combi tour.

Met een groep van bijna alleen maar Nederlanders begonnen we tocht. En een prachtige toch was het, echt geweldig. Je komt echt op plekken waar je zelf nooit zou komen. In het begin word je door smalle steegjes geleid, waar je toch enig wat fietsskills voor moeten hebben, en op een gegeven moment fiets je zelfs dwars door de kraampjes in China town.

Na een stuk door smalle steegjes en midden door de grote stad gefietst te hebben kwamen we aan bij een veerpontje en werden we naar de overkant van de rivier gebracht. Daar begint ook een heel ander Bangkok. Veel rustiger en stiller en oom rook het er wat frisser. Het eerste stuk daar was ook met smalle steegjes en straatjes, maar het werd allemaal steeds groener.

Een uur of anderhalf fietsen verder kwamen we aan bij de boot. Een lange boot die ons nog verder de natuur in bracht langs allemaal mooie hutjes die langs het water stonden. Een stukje varen later moesten de fietsen weer van de boot en gingen we weer verder met die fiets.

Op dit moment was de omgeving echt heel groen met veel natuur en na ongeveer 2,5 uur was het tijd voor wat eten. Ergens midden in de natuur stopte we bij een hutje, waar een lokale vrouw al een heel feestmaal klaar had staan. En wat was me het lekker. Echt heel heel heel erg lekker. Maar echt heel erg lekker. We hebben ons daar dan ook goed volgestopt. Toen Iedereen klaar was hebben we tocht vervolgd.

Het laatste stuk fietsen was het mooiste van de hele tocht. Tussen de bananenplantages door en langs mooie tempeltjes. Uiteindelijk weer bij een boot aangekomen die ons weer terug naar het startpunt heeft gebracht.

Tijd om het lange verhaal af te sluiten. Bangkok was fantastisch. De drukte en chaos hebben toch wel iets en ik heb echt genoten. Nu zijn we weer toe aan het volgende avontuur en staat ons een 3 uur durende bus reis te wachten onze volgende bestemming: Kanchanaburi

Hanneke

Tof jongens! Wat een avontuur nu al! Ik lees het hele verhaal ook aan oma voor dus die kan het ook volgen! Geniet ervan!
Groetjes ook van oma!

Cilia

Dat klinkt als een prachtig begin van jullie reis. En leuk om de verhalen te lezen.