teunthomasazie.reismee.nl

Kanchanaburi

Een beetje laat is hier toch nog het verslag van ons verblijf in Kanchanaburi.

Na een bustochtje van 2 uur vanuit Bangkok kwamen we aan in Kanchanaburi. Eenmaal aangekomen was het een klein kwartiertje lopen naar het tweede hostel van de reis. Een prachtig hostel wel. Het was eigenlijk gwn een groot platform op de rivier waar kamertjes op zijn gebouwd, maar wat een rustgevende plek. Prachtig uitzicht op de rivier en na Bangkok was dit een hele verademing. Toen we onze spullen hadden neergelegd gingen we gelijk op pad.

Door Kanchanaburi loopt een spoorweg, ook wel de death railway genoemd. Deze spoorweg is in opdracht van de Japanners gebouwd door krijgsgevangenen, waaronder veel Nederlanders. Bij het bouwen van de spoorweg zijn meer dan 100.000 duizend doden gevallen, vandaar ook de naam. Een stuk van die spoorweg gaat met een brug over de rivier kwai. Een beroemd stuk van de spoorweg waar ook meerdere films over zijn gemaakt. Dat was ook onze eerste bestemming.

Na de brug wilde we naar het museum over de death railway gaan, maar op de weg daar naartoe viel ons oog op een bordje met waterpark erop en dat konden we natuurlijk niet negeren met 30 graden.

Het was best een groot waterpark met wat glijbanen, alleen toen we daar kwamen was er niemand. Gewoon helemaal niemand. Het was wel gewoon open dus zijn we ook gewoon naar binnen gelopen, maar de enige andere mensen die daar waren, waren 20 man personeel een 2 meiden die toevallig ook Nederlands bleken te zijn. We ons daar dus even prima vermaakt en niet in de rij hoeven te staan voor de glijbanen. Na deze fijne verfrissing konden we naar het museum gaan.

Het museum was niet heel groot, maar wel heel indrukwekkend. Onvoorstelbaar om te lezen onder welke omstandigheden die spoorweg gebouwd is en hoeveel doden daar ook bij gevallen zijn. Na het museum zijn we ook nog even naar het kerkhof tegenover gegaan, waar een aantal van de doden liggen, waaronder ruim 1900 Nederlanders.

De volgende stond er iets actiefs op het programma: de Erawan waterfalls. Het bestaat uit 7 watervallen op verschillende hoogtes. Om bij de bovenste te komen moet je ook echt klimmen, want waar bij de eerste drie niveaus nog een mooi pad loopt, is het verder naar boven echt via rotsen naar boven klimmen. Wel echt zeker de moeite waard.

Weer aangekomen bij het hostel was het spullen inpakken en naar het bustation, want we hadden weer een bus naar Bangkok, om daar vervolgens de bus naar Chiang Mai te pakken. Dit ging iets minder soepel dan gehoopt aangezien het busje in Kanchanaburi een halfuur te laat was. Daardoor zouden we eigenlijk de bus naar Chiang Mai missen, maar gelukkig is te laat komen in Thailand een ding ofzo, want ook de bus naar Chiang Mai was te laat. Meer de een uur zelfs, dus konden we gelukkig nog mee.

We zijn na een busreis van 12 uur in ieder geval veilig aangekomen in Chiang Mai, dus niks aan het handje.

Opa Beijk

Wij vinden jullie verhalen heel interressant en zeer spannend en wij lezen ieder bericht met veel aandacht.Cecile en ik zijn ook in Thailand geweest en Thaijkennissen hebben veel met ons rondgereisd. Wij vinden het fijn dat jullie zoveel meemaken.Groeten uit Leende