teunthomasazie.reismee.nl

Slowboat, Luang Prabang en Vang Vieng

In dit verhaal een aantal bestemmingen bij elkaar genomen. Een redelijk samengevat verhaal, maar het beschrijft wat we meegemaakt hebben.

In Chiang Khong zijn we in de ochtend de grens over gegaan op weg naar de slowboat. Sinds dit jaar is het visum voor Laos voor een aantal landen gratis, maar helaas moet wij Nederlanders nog 35 dollars per persoon aftikken. Amerikaanse dollars welteverstaan. Op de grensovergang tussen Thailand en Laos, super logisch. Eenmaal de grens overgestoken werden we met een tuk tuk naar de boorlt gebracht.

Het was een mooie lange, smalle boot waar ze een hele hoop soort van autostoelen op gebouwd hebben. Er konden toch ook nog verassend veel mensen op. De tocht zelf was ook echt heel mooi met veel natuur en af en toe wat kleine dorpjes. Aan boord kon je wat versnaperingen kopen, dus het was prima vol te houden.

De tocht bestond uit 2 dagen dus dat hield in dat we ook nog moesten overnachten in een plaatsje genaamd Pakbeng. Dat is verder niet echt interessant en dient dan ook echt alleen als slaapplek. De volgende dag konden we dan weer de boot op en hadden we weer een mooie boottocht, totdat we uiteindelijk aankwamen bij de eerste echte bestemming in Laos, Luang Prabang.

In Luang Prabang konden we dus echt kennis gaan maken met Laos. Het lijk toch wel op Thailand alleen is eten wat duurder. Bier is daarentegen wel goedkoper, dus zitten we hier wel goed. Het was ook niet zozeer en plek van heel veel activiteiten. Je hebt er wel een hele grote avondmarkt, waar je wat van de bekende prullaria kunt inslaan.

Als je de op of in de buurt van de markt wat gegeten had was het wel leuk om naar een Utopia te gaan. Een barretje met prachtig uitzicht op de rivier, waar je weer een hoop nieuwe mensen kunt leren kennen. Het leuke van Luang Prabang is ook wel dat, wanneer de bar dicht gaat, iedereen naar de bowlingbaan gaat. Die is nog later open en kun je gezellig met z'n alle een potje bowlen.

Na een paar dagen in Luang Prabang rond geslenterd te hebben was het weer tijd om door te gaan naar bestemming nummer 2 in Laos: Vang Vieng.

Vang Vieng is ook zo'n typisch backpackers dorpje. Het is niet zo groot, maar wel heel gezellig. Wat ook echt top is om daar te doen is tuben. Dan ga je op een rubberen band de rivier en onderweg stop je dan bij wat kleine barretjes. Verder zijn we nog naar grot geweest, die verder niet echt de moeite waard is ombte beschrijven, maar we hebben er wel genoten.

Het begin van Laos stond dus nog niet echt in het teken van veel cultuur, maar daar gaan we wat verandering in brengen.

Na Vang Vieng zijn we doorgereisd naar de hoofdstad, Vientiane. In de stad zelf is niet bijzonder veel te beleven, maar het diende als een goede tussenstop naar onze volgende bestemming, Thakek.

In Thakek gaan we beginnen aan de Thakek loop. Een scootertocht van 450 km die begint en eindigd in Thakek. Je doet er ongeveer 3 dagen over en brengt je door prachtige landschappen, dus dat wordt weer een mooie ervaring.

Cilia

Veel plezier bij de scootertocht! Lijkt me geweldig!

Opa

Het lijkt een prachtige beleving .nogbedankt Voorde kaart bij mijn verjaardag.

Opa.

Hartelijke groeten voor jullie beiden goede reis verder

OPA BEIJK

JULLIE berichten zijn fantastisch en wij smullen ervan.Wij wachten op jullie nieuw bericht.Veel succes. Jan en Cecile Beijk.

Yvonne

Mooi verhaal weer. Ik kijk uit naar jullie verhaal van de Thakek Loop. Op internet al veel mooie plaatjes gezien en natuurlijk jullie foto’s op de app.
Groetjes,
Yvonne