teunthomasazie.reismee.nl

Het einde van cambodja

Jaa, daar zijn we weer. Sinds het laatste verhaal hebben we onze reis door Cambodja voltooid, dus hoog tijd voor weer een update.

Na heerlijk verwend te zijn in Siem Reap was het tijd om door te gaan naar Battambang. Battambang is een van de grootste steden van Cambodja, maar in de stad zelf was er niet bijzonder veel te beleven. We gingen er dan ook heen met een duidelijk beeld voor ogen wat we wilde zien.

De dag van aankomst hebben we met de tuk tuk chauffeur die ons afgezet had afgesproken om ons de volgende dag weer op te halen en de hele dag onze chauffeur te zijn. Dat is wel zo handig. Je kunt alle activiteiten die er te doen zijn, namelijk wel in 1 dag zien.

We begonnen de dag bij de Bamboo Train. De naam zegt het al, het is een eenvoudige trein (meer een klein platformpje) van bamboe die een stuk rijdt op een treinrails door wat mooie natuur. Normaal is het best een afstand die je gaat, alleen zaten er bij ons na 5 minuten wat mensen op de rails en draaide onze "machinist" gewoon weer om. Voor 5 dollar p.p. was het 10 minuten niet waard. Gelukkig was dit ook niet het hoogtepunt waar we voor naar Battambang waren gekomen dus hielde we de goede moed erin.

Na de trein bracht onze chauffeur ons naar de Crocodile Farm. Ze hebben daar een hele hoop groto krokodillen (wat een verassing!) en ook een paar baby's die je vast kunt houden. Het is wel een beetje een sombere bedoeling. Ze zitten met een hele hoop in een kooi met een betonnen vloer en een plas water, maar je moet ook bedenken dat ze over hier over krokodillen een beetje hetzelfde denken als wij over koeien. We houden voor het vlees en het leer en hier gaat dat precies zo. Toch leuk om zoveel krokodillen bij elkaar te zien.

Na het zien van al die beesten kregen we wel wat trek, maar gelukkig was het dan ook lunchtijd. Onze bestuurder bracht ons naar een klein familie bedrijfje waar ze rijstvellen maakte en ook heerlijke loempia's. Even lekker gesmikkeld en toen zijn we weer naar ons hostel gebracht om nog een paar uur te relaxen, voordat het hoogtepunt van Battambang zou aanbreken: de Bat Cave.

De Bat Cave is helaas niet de schuilplaats van Batman, maar minstens zo vet. Elke dag rond een uur of 6 's avonds vliegen er uit de opening van de grot ongeveer 5 miljoen vleermuizen opzoek naar eten. De opening is niet heel groot (voor 5 miljoen beesten), wat ervoor zorgt dat er voor een kwartier lang een constante stroom van die beesten te zien is. Heel gaaf. Daarna konden we optijd naar bed, zodat we de volgende ochtend naar Phnom Penh konden vertrekken.

Phnomm Penh is de hoofdstad van Cambodja, maar vooral bekend voor een meer treurige reden. In Phnom Penh kun je namelijk de gevangenis S-21 en de Killing Fields bezoeken. Cambodja heeft een heel duister verleden. Onder leiding van leider Pol Pot is tussen 1975 en 1979 ongeveer een kwart van de bevolking vermoord, zo'n 3 miljoen mensen. Het waren voornamelijk de intellectuelen, omdat Pol Pot dacht dat die slecht waren voor zijn ideale rijk.

S-21 is de bekendste van bijna 200 gevangenissen in Cambodja, waar mensen gevangen werden gezet onder de meest slechte condities. Vervolgens martelden ze de mensen net zolang ze een misdaad bekende die ze niet hadden gepleegd en werden ze vermoord.

Dat vermoorden gebeurde op de Killing Fields. Ook dit is weer maar 1 van de vele in Cambodja, maar je krijgt een goed idee van de verschrikkingen die in dit land gebeurd zijn. Over zijn massagraven en in het midden staat een monument waar de schedels en botten van de slachtoffers liggen als een herdenkingsmonument. Het is zeker een goede ervaring om naar deze beide plekken te gaan als je echt wil begrijpen waarom Cambodja is zoals het is vandaag de dag. En heftige dag was het waarin je veel verschrikkelijke dingen ziet en hoort, maar wel heel leerzaam.

Goed om dit gezien te hebben, maar je moet er ook niet te lang in blijven hangen, dus zijn we ook weer doorgereisd om ook wat plezier te beleven. Onze volgende stop waren namelijk 2 prachtige eilanden in het zuiden van Cambodja: Koh Rong en Koh Rong Samloem.

Deze week dat we hier verbleven is dan weer en stuk korter te beschrijven. We hebben er weer een heerijk weekje onstspannen en weer bijzonder weinig uitgevoerd. Toch ook wel heel erg lekker. Zoals wel vaker is tijdens onze reis was het na een week dan toch ook wel weer tijd om door te gaan.

De reis ging naar Ho Chi Minh City in land nummer 4: Vietnam. We hadden een slaapbus geregeld tot de grens en over de grens zouden we dan met een andere bus naar Ho Chi Minh worden gebracht. Helaas gingen we niet rechtstreeks naar de grens, maar hadden we een tussenstop in Phnom Penh. We kwamen er rond een uur of 2 's nachts aan en er werd ons verteld dat de volgende bus pas om 6 uur zou komen. We moesten dus 4 uur wachten in de nacht, maar gelukkig waren ze zo vriendenlijk om ons binnen een gebouw te laten waar we konden slapen. Helaas bleken er niet echt bedden staan, maar kon je gewoon op de vloer gaan liggen. Fijn. Nu staan we na 2 maanden reizen door Azië niet meer zo versteld van dit soor capriolen, dus hebben zonder al te veel geklaag daar de nacht doorgebracht. Om 6 was de bus er dan ook die ons helemaal naar Ho Chi Minh bracht. Kleine tussenstop bij de grens, maar dat ging heel vlot, omdat we het visum al vantevoren moesten regelen.

Nu zitten we dus in Ho Chi Minh, waar we aan onze tocht door Vietnam beginnen.

Groetjes.

Opa

Hoi. Teun.het zijn spannende en mooie verhalen.geweldig om dit te kunnen doen.

Cilia

Hee Teun en Thomas,
wat een mooie verhalen en wat een leerzame ervaringen ook. Nog niet halverwege jullie reis, en al zoveel gezien. Fijn ook om jullie verhalen zo te lezen.
Veel plezier in Vietnam.

Yvonne

Wat goed dat jullie ook de geschiedenis van het land ontdekken. Maar zeker na zo'n heftige dag als in Pnom Phen is het zeker fijn om weer even te relaxen.
Veel plezier in Vietnam en ik kijk uit naar jullie volgende reisverslag.
groetjes,
Yvonne.

Opa Beijk uit Leende.

In ons lange leven hebben we natuurlijk al veel gelezen over de landen die jullie nu bezoeken ,maar door jullie verhalen zijn die gebeurtenissen nu veel indringender ,interessanter spannender en harder. Ik ben zeer benieuwd naar jullie verhalen over Indonesie en de veranderingen die daar hebben plaatsgevonden.Ik zal die met heel veel interesse lezen.Veel groeten ,ook van Oma Beijk !

Opa Beijk ,Leende.

Drink niet veel bier. Ik heb in een betrouwbaar bericht gelezen , dat in bier vooral in Indonesie ,heel ongezonde toevoegsels kunnen zitten. Verder genieten Oma en ik ervan dat jullie zulk een fijne vacantie hebben .