teunthomasazie.reismee.nl

Het begin van vietnam

Ons avontuur in Vietnam begon in Ho Chi Minh, de grootste stad van Vietnam, en dat was te merken ook. Overal auto's en scootertjes die door elkaar heen gaan en toeteren. De eerste indruk was dus vrij chaotisch.

We begonnen de reis gelijk met wat cultuur en bezochten het oorlogsmuseum. Hoewel je wel wat te weten komt over de oorlog viel het museum toch een beetje tegen, omdat we toch het gevoel hadden dat we wel wat meer en wat meer diepgaande informatie hadden willen hebben, maar goed.

Na het museum was het dan gelukkig tijd voor een wat leukere activiteit. Op tripadviser zagen we The World Of Heineken tour staan en na 2 maanden weg van huis verlang je toch wel weer naar wat Nederlands, perfect dus. De tour vind plaats op 60e verdieping van de bixtao financial tower, het 5de meest iconische gebouw van de wereld.

De tour zelf stelde eerlijk gezegd niet veel voor en duurde ook maar 15 minuten ofzo, maar naderhand kreeg je wel 3 biertjes in een bar op diezelfde verdieping met prachtig uitzicht, dus wij waren tevreden.

De volgende dag was weer cultuur, want we gingen naar de Cu Chi tunnels. Daar kun je de tunnels bekijken die de Vietnamezen hebben gemaakt tijdens de oorlog. Ook kon je zelf 100 meter door zo'n tunnel kruipen en ondanks dat die Vietnamezen een stuk kleiner zijn is het nogsteeds een behoorlijk krappe tunnel. Bij de tunnels was ook een schietbaan waar we ieder met een oude m-16 (ofziets) 5 kogels hebben geschoten, en gemist.

Na de chaos van Ho Chi Minh was de volgende bestemming een stuk prettiger. We gingen naar een bergstadje genaamd Da Lat. Prachtige omgeving, maar wel een stuk frisser. En trui en lange broek waren daar toch wel nodig.

Om Da Lat echt goed te kunnen zien hebben we de Easy Riders tour gedaan. Dan ga je achterop de moter bij een lokale gids die je naar verschillende plekken brengt en daar wat over verteld. Zo zijn we naar een zijde fabriek, een waterval en een koffie plantage geweest. Wat ook leuk is om te zien zijn alle kassen die er staan. Overal staan ze en de eigenaar is natuurlijk Nederlands, daarom worden er ook veel bloemen gekweekt.

Na de koude bergen was het wel weer tijd om de warmte op te zoeken dus verlieten we Da Lat en gingen we richting de kust, naar Mui Ne. Mui Ne staat bekend om z'n prachtige zandduinen en dat waren ze ook echt. Verschillende kleuren ook. Je hebt rode, witte en gele zandduinen. Met een tourtje werden we eerst naar wat andere plekken gebracht en uiteindelijk kwamen we dan bij de duinen, waar we lekker gescheurd hebben op quads. Na al die actie konden we heerlijk ontspannen met een zonsondergang en werden we weer afgezet bij het hostel.

Na Mui Ne gingen we door naar Hoi An, wat tot nu toe wel m'n favoriete plaats is in Vietnam. Heel leuk stadje met in het centrum smalle straatjes met daarboven kleurrijke vlaggetjes en lampionnen. Ook staat Hoi An bekend om de kleermakers en dat is te zien ook. De kleermakers zitten overal en het zijn er ook echt veel. We konden dan dus ook niet de kans laten schieten om een mooi op maat gemaakt pak te laten maken voor een relatief klein prijsje.

De eerste dag zoek je wat stoffen en kleuren uit, vertel je ze wat je wil hebben en meten ze je op. De tweede dag hebben ze dan al een volledig pak in elkaar gezet en geef je nog wat wijzigingen aan, zoals dat de mouw van het jasje iets korter moet. En de derde dag heb je een prachtig pak perfect op maat gemaakt. Die hoef je dan gelukkig ook niet nog 3 maanden in je tas mee te nemen, die kun je gewoon opsturen naar huis.

Na Hoi An gingen we verder naar het noorden en nu zitten we in Hue.

Groetjes

Christine

Ik heb de fotos’ van jullie in pak gezien! Netjes hoor! Daar kun je mee thuis komen. ?

Opa

Teun als ik mijn maten doorgeef kunnnenze voor mij ook een mooi pak maken ..GROET OPA

Yvonne

Jammer dat je geen foto's kunt plaatsen. Dan had iedereen die mooie pakken kunnen bewonderen.
Maar jullie hebben weer een mooie tocht gemaakt en een mooi verhaal.
Tot de 23e nog in Vietnam toch?
Veel plezier nog.
Yvonne.

Ton

Weer een leuk verhaal en de pakken staan jullie goed. Misschien kun je vanuit Hue wat Philips Hue lampen opsturen. Die zijn hier erg duur namelijk ?